.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مطبوعات محلی گلستان؛ یک گام تا تعطیلی

درحالی که در برخی از کشورها راهکارهای ویژه ای برای رشد و بالندگی مطبوعات به عنوان رکن پنجم دموکراسی به کارگرفته می شود بی تدبیریها و مشکلات موجود موجب شده تا نشریات محلی گلستان در آستانه تعطیلی قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، این مشکلات در حالی است که رسانه زبان گویای مردم و مسئولان بوده و برای ایفای نقش خطیر و حساس خود در عرصه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی به حمایت همه جانبه نیاز دارد.

لزوم حمایت از مطبوعات و رسانه به‌ عنوان یکی از ابزارهای مهم آگاهی بخشی جامعه در قوانین جمهوری اسلامی نیز تاکید شده و نیاز است تا مجریان و دست اندرکاران به این بند از قانون توجه کافی داشته باشند.

کاهش 60 درصدی یارانه حمایتی، عدم برگزاری دوره‌های آموزشی روزنامه نگاران، عدم تعامل و نشست‌های مشترک با مدیران مسئول و نهادهای صنفی و عدم بکارگیری مسئولان و کارشناسان خبره در بخش مطبوعات از جمله چالش های فراروی مطبوعات محلی در گلستان به شمار می آید.

صدور اخطارها و تذکرات مکرر غیرضروری، عدم پاسخگویی مناسب به مطالبات اصحاب مطبوعات نیز فعالان عرصه رسانه در گلستان را با دلسردی مضاعف برای تدوام کار روبرو کرده است.

جمعی از مدیران مسئول و فعالان عرصه رسانه گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان با بیان مشکلات فراروی خواستار برنامه ریزی منسجم برای رفع و رسیدگی به مشکلات شدند.

این عده همچنین با اراسال نامه ای به متولیان امر، خواستار رسیدگی به این معضلات و جلوگیری از تعطیلی نشریات شدند.

استان گلستان 27 نشریه، هفته نامه، روزنامه و 300 خبرنگار دارد.

مدیرمسئول هفته نامه گلستان سلام و رئیس انجمن صنفی مدیران مسئول مطبوعات محلی گلستان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه مشکلات عدیده ناشی از ضعف مدیریت دستگاه فرهنگی استان، گریبانگیر مطبوعات شده و بسیاری از آنان را در آستانه‌ تعطیلی قرار داده است.

محمدرضا بابائیان افزود: این درحالی است که در دنیای امروز وجود رسانه‌ها و مطبوعات پویا، از پیش نیازهای ضروری توسعه پایدار به شمار می آید.

وی، تاثیرگذاری، مهندسی افکار عمومی، ارتقاء سطح فرهنگ جامعه و توزیع اطلاعات از کارکردهای مهم مطبوعات دانست و خواستار برنامه ریزی و توجه متولیان امر برای برون رفت و رفع مشکلات فراروی نشریات محلی استان شد.

به گفته بابائیان، حمایت کم از مطبوعات محلی در گلستان در حالی است که حتی کشورهایی که بیش از یک قرن سابقه‌ فعالیت رسانه‌ای به صورت حرفه‌ای نیز دارند، همچنان راهکارهای ویژه‌ای را برای رشد و بالندگی مطبوعات کشورشان به کار می‌گیرند.

متولیان فرهنگ استان گلستان وظیفه حمایتی خود را فراموش کرده اند

رئیس انجمن صنفی مدیران مسئول مطبوعات محلی گلستان بیان داشت: روشن نیست به چه علت متولیان فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان، وظیفه هدایتی و حمایتی خود را رها کرده و به بحث نظارت بسنده کرده اند.

وی تاکید کرد: درحالیکه انتظار می‌رفت متولیان امر در گلستان با توجه به نوپایی و غیرصنعتی بودن استان و عدم وجود حامیان مالی بخش خصوصی (اسپانسر)، چتر حمایتی حداقلی خود را بر مطبوعات محلی بگسترانند.

یک فعال عرصه رسانه و دبیر انجمن صنفی مدیران مسئول مطبوعات محلی گلستان نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه امروز ارتفاع دیوار بی‌اعتمادی بین متولیان امر و اصحاب رسانه آنقدر بلند شده که حتی امکان گفت و شنود را از میان برداشته است.

احمد قلیش لی افزود: مطبوعات محلی گلستان مانند سایر مطبوعات، با طی مراحل قانونی تاسیس و با رعایت قوانین و مقررات کشور و موازین شرعی و در راستای خط مشی و سیاستهای اعلام شده‌ خود علی‌رغم اقتصادی نبودن حرفه‌ روزنامه‌نگاری مشغول انجام رسالت خطیر اطلاع رسانی به جامعه در جهت توسعه‌ی استان هستند.

وی اظهار داشت: حمایت کم از مطبوعات گلستان درحالی است که که وزیرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی همواره بر حمایت ازمطبوعات محلی بویژه مطبوعات این استان تاکید کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: مطبوعات گلستان به برکت انقلاب اسلامی مواضع سیاسی متفاوتی را اتخاذ کرده و ضمن وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و انعکاس خدمات و فعالیتهای قوای سه گانه کشور، انتقاد از کاستی‌ها و بیان ضعفها و سوء مدیریتها را نیز حق خود می‌دانند.

به گفته قلیش لی، مشکلات مربوط به مطبوعات محلی استان درمناسبتهای مختلف از سوی مدیران مطبوعات مسئولان ذیربط اطلاع رسانی شده و این مسائل می‌رود تا سبب تعطیلی مطبوعات و بیکاری تعداد زیادی از شاغلین مستقیم و غیرمستقیم این حوزه شود.

وی به کاهش 60 درصدی یارانه حمایتی مطبوعات گلستان اشاره و اضافه کرد: تعیین میزان یارانه حمایتی مطبوعات در هر استان به عهده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن استان بوده و یارانه حمایتی مطبوعات براساس بررسی کارشناسی و احصاء حداقل هزینه‌ها، قبل از سال 1386 به میزان 10 تا 12 هزار نسخه لحاظ می‌شد.

دبیر انجمن صنفی مدیران مسئول مطبوعات محلی گلستان بیان داشت: با توجه به تاکید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نه تنها سقف یارانه‌ حمایتی مطبوعات محلی در استانهای کشور کاهش نیافت بلکه در موارد متعددی تا سه برابر نیز افزایش یافته است.

وی یادآورشد: این در حالی است که از نیمه دوم سال 86 در استان گلستان رقم یارانه حمایتی مطبوعات از 10 تا 12هزار نسخه به دو هزار نسخه (6/1 یارانه قبلی ) تقلیل یافت که با پیگیریهای به عمل آمده و تایید وزرات ارشاد درنهایت به شش هزار نسخه رسید.

مجید مکاتبی نائب رئیس انجمن صنفی مدیران مسئول مطبوعات محلی گلستان نیز در این زمینه گفت: با بررسی‌های صورت گرفته، حداقل هزینه‌های تولید و انتشار هر شماره یک نشریه در استان نظیر حق‌الزحمه تحریریه و خبرنگاران، عکاس، صفحه‌آرا، تایپ، سردبیر، اجاره دفتر، مدیر دفتر، بهاء آب و گازو تلفن وبرق، پست، بیمه، خرید و استهلاک تجهیزات اداری، چاپخانه و.. بین هفت تا 9 میلیون ریال است.

وی افزود: حال آنکه یارانه اختصاص یافته به مطبوعات گلستان برای هر شماره 1.5 میلیون ریال است و در قبال ارائه خدمات فرهنگی به جامعه، دولت و چاپ آگهی‌های دولتی و ثبتی با نازل ترین قیمت (تا یک چهارم تعرفه واقعی)، انتظار می‌رود مانند سالهای گذشته، حداقل نیمی از هزینه‌ها از محل یارانه تامین شود. ‌

وی به اعتبار 500 میلیارد ریالی تخصیص یافته سال جاری بودجه دولت برای حمایت از مطبوعات کشوراشاره و اضافه کرد: از این مقدارحدود یک میلیارد ریال معادل یک پانصدم به مطبوعات محلی گلستان تخصیص یافته که این امر عدم اجرای عدالت را بیشتر نمایان می سازد.

به گفته مکاتبی، عدم برگزاری دوره‌های آموزشی روزنامه نگاران با توجه به وعده‌های مکرر و نیاز مبرم مطبوعات استان به عنوان یکی از وظایف سازمانی و هدایتی فرهنگ و ارشاد اسلامی و عدم برگزاری جشنواره مطبوعات محلی از دیگر وعده هایی است که تاکنون محقق نشده است.

این فعال عرصه رسانه در گلستان بیان داشت: نبود تعامل و نشست‌های مشترک با مدیران مسئول و نهادهای صنفی به منظور بررسی نقاط قوت و ضعف که منجر به رشد کمی و کیفی مطبوعات می شود، از دیگر مشکلات فراروی بوده که نیاز به اتخاذ تدابیر لازم دارد.

عدم بکارگیری مسئولان خبره در بخش مطبوعات ارشاد جای سئوال دارد

وی از عدم بکارگیری مسئولان و کارشناسان خبره در بخش مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تغییر مداوم آن انتقاد کرد.

مکاتبی، صدور اخطارها و تذکرات مکرر غیرضروری و بعضا غیرقانونی نظیر ممنوعیت چاپ مطالبات صنفی فرهنگیان، آبهای مرزی استان و.. از دیگر موانع توسعه مطبوعات در گلستان اعلام کرد.

به گفته او، مسئولان امر همچین به ابهاماتی در باره مطالبات اصحاب رسانه از جمله ابهام درباره هدیه رئیس جمهوری به خبرنگاران و ... پاسخگویی مناسب ندارند.

در عین حال مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان نیز در نشست با خبرنگاران در گرگان گفت: یارانه مطبوعات امر حمایتی است و به معنای تامین کلیه مخارج مطبوعات نیست.

غلامرضا منتظری افزود: تیراز واقعی مطبوعات در استان دو هزار نسخه بوده ولی با توجه به مشکلات این میزان حداقل سه تا پنج برابر تیراژ وافعی اعلام می شود.

وی اظهار داشت: بنا بر دستورالعمل مجبوریم تیراژ واقعی نشریات را به وزارتخانه اعلام کنیم و بر اساس این تیراژ واقعی یارانه پرداخت می شود.

وی خاطرنشان کرد: با این تفاسیر برخی از نشریات تصمیم گرفتند در نمایشگاه مطبوعات شرکت نکنند و تاکنون بارها به بدنه این اداره کل به نام مدیر مسئول، خانه مطبوعات و نامهای دیگر هجمه وارد شده است.

حسین ثبوتی معاون فرهنگی اداره کل ارشاد گلستان نیز گفت: اگر نشریه ای مقدار یارانه اضافی که به خبرنگار تعلق می گیرد را به خبرنگار ندهد این یارانه اضافه را قطع می کنیم.

وی افزود: مدیران مسئول که برای گرفتن مجوز مراجعه می کنند از آنان پرسیده می شود آیا توان مالی برای انتشار و چرخاندن نشریه را دارند یا نه.

وی اظهار داشت: یارانه یعنی کمک اما اگر مدیران مسئول انتظار دارند همه هزینه ها پرداخت شود این درخواست را وزارتخانه قبول نمی کند و این هزینه را نمی دهد.

به هر روی، برای نیل به توسعه مطلوب و همه جانبه ضرورت درک جایگاه رسانه و مطبوعات در جامعه امری الزامی است و باید این رکن در کنار دیگر ارگان قرار گیرد تا اهداف فراروی محقق شوند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.092 seconds.